وب دا خوزستان | پايگاه خبري و اطلاع رساني دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز : لزوم اقدامات پيشگيرانه و هرس درختان كنوكارپوس جهت كاهش بار مراجعين تنفسي پس از اولين بارش پاييزي
دوشنبه، 13 شهریور 1396 - 14:53 کد خبر:12258

شنبه 11 شهريورماه 96 جلسه كميته كارگروه بهداشت و درمان در حوادث غيرمترقبه و پدافند غيرغامل پيشگيري و مقابله با بحران هاي تنفسي پيش از نخستين بارش هاي پاييزي با حضور دكتر عبداله رفيعي معاون آموزشي، دكتر شهيار ميرخشتي مدير حوادث و فوريت هاي پزشكي دانشگاه، دكتر ميثم معزي سرپرست اداره بازرسي، ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات، دكتر فرهنگ كره بندي مدير امور بيمارستاني و تعالي خدمات باليني، دكتر ناصر ضيغمي معاون فني معاونت بهداشت دانشگاه و جمعي از مديران ستادي و ادرات مرتبط در سالن جلسات حوزه رياست دانشگاه برگزار شد.

دكتر ضيغمي در اين جلسه با اشاره به اقدامات خوبي كه در سال گذشته توسط دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز، گفت: خوشبختانه با مداخلات انجام شده، شاهد كاهش 83 درصدي در بار مراجعين بوديم به نحوي كه تعداد 14169 مراجعه كننده در سال 94 در 48 ساعت نخست بحران، به 2407 نفر در طي مدت زمان مشابه در سال 95 رسيد.

وي با بيان اينكه در سال گذشته با تاخير يك ماهه بارندگي نسبت به سال 94 مواجه بوديم، اظهار داشت: به منظور آگاهي بخشي، حساس سازي و ارتقاء سطح آگاهي شهروندان استان خوزستان خصوصاً شهرهاي هدف در خصوص چگونگي مواجهه با اين پديده به منظور كاهش آمار مراجعين، اجراي انواع مختلفي از روشهاي اطلاع رساني در دستور كار قرار گرفت و مصاحبه هاي متعدد با مسئولين، اعضاء هيئت علمي و پزشكان متخصص ريه و آلرژي از ماهها قبل و حتي برگزاري مناظرات متعدد ميان مسئولين دستگاه هاي استاني مرتبط و نيز درج در خبرگزاري ها و جرايد، طراحي و چاپ پوستر و بنر در تيراژ بالا و سايزهاي مختلف انجام شد.

ضيغمي عنوان داشت: همچنين نصب بنر در نقاط مختلف شهر و توزيع بروشورهاي حاوي نكات بهداشتي لازم در بين شهروندان، تهيه كليپ هاي تصويري و پيام­هاي زيرنويس در اين خصوص و پخش و انتشار مستمر در صدا و سيماي مركز خوزستان، شبكه هاي اجتماعي به همراه فايل پوسترها و بروشور طراحي شده، ارسال پيام كوتاه به بيش از يك ميليون نفر از شهروندان استان به ويژه اهواز، درج آگهي هاي نواري هشدار در صفحات نخست روزنامه هاي استان به دفعات و ... نمونه اي از تلاش براي حساس سازي مردم در اين قبال و اطلاع رساني به آنها براي رعايت نكات بهداشتي در زمان نخستين باران ها بوده است كه قطعاً اين موارد نيز كه با درك صحيح مردم از شرايط محيطي و توجه به نكات اعلام شده همراه گرديد، در كاهش آمار مراجعين تنفسي تأثيرگذار بوده است.

معاون فني معاونت بهداشت دانشگاه اظهار داشت: طراحي و ابلاغ چك ليست ارزيابي آمادگي مواجه با بحران تنفسي مراكز و پايش از مراكز خدمات جامع سلامت شهرستان هاي در معرض خطر تابعه دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز، پيشنهاد طرح ادغام برنامه مراقبت آسم و COPD در برنامه خدمات نوين سلامت از ديگر اقدامات معاونت بهداشت دانشگاه در اين راستا بوده است.

وي تصريح كرد: با توجه به اينكه معظل بحران تنفسي پس از اولين بارش هاي پاييزي در كل استان حاكم است، لازم است در كارگروه هاي سلامت از دانشگاه هاي علوم پزشكي آبادان، دزفول و شوشتر نيز در جلسات حضور داشته و اقدامات پيشگيرانه در اين شهرها نيز انجام شود.

در ادامه دكتر كره بندي از آماده باش بيمارستان ها و مراكز درماني دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز خبر داد و افزود: در سال گذشته با تدوين پروتكل درماني پروفيلاكسي توسط دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز و ابلاغ اين پروتكل از ابتداي مهرماه در مراكز درماني سطح استان و به ويژه مراكز بهداشتي درماني دانشگاه خوشبختانه موجبات پيشگيري از بروز حمله در افراد مستعد را فراهم آورد.

وي اضافه كرد: گروه هدف اين پروتكل، افراد با سابقه آسم و آلرژي هاي تنفسي و بيماران سال هاي قبل بودند كه از طريق صدا و سيما و ديگر رسانه هاي جمعي و فضاي مجازي مكرراً به واحدهاي بهداشتي درماني جهت دريافت پروتكل درماني فراخوانده شدند.

كره بندي گفت: امسال نيز درصدد اجراي دستورالعمل ها و اقدامات درماني تدارك ديده شده هستيم و ان شاء الله با بازديدهاي مكرر انجام شده از مراكز درماني، همه تدابير جهت ارائه خدمات شايسته به مردم عزيز استان انجام مي شود.

دكتر ميرخشتي نيز ضمن تشكر از اعضاء هيئت علمي طب اورژانس و داخلي عنوان داشت: پژوهش هاي گروه هاي مختلف علمي هرگز تاييد نكرده اند كه دليل اين بحران ها گياهان است، اما گل و گرده افشاني آن ها كه در فصل پاييز است، دليل عمده مشكلات تنفسي است كه بايد با هرس كردن اين گياهان، آن را كنترل كرد. البته لازم است فاكتورهاي ديگر نيز شناسايي و مورد بررسي قرار گيرند.

وي افزود: گل هاي اين گياهان آلرژي را افزايش مي دهد ولي با اقدامات خوب صورت گرفته در استان و بسيج امكانات، خوشبختانه شاهد كاهش بيش از 80 درصدي بار مراجعات بيماران تنفسي به مراكز درماني بوده ايم.

ميرخشتي اذعان داشت: فوريت هاي پزشكي و ستاد بحران دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز نيز همانند سال هاي گذشته با تمام امكانات و نيروها در حال آماده باش بوده و با توجه به اينكه كار اصلي فوريت هاي پزشكي پس از اولين بارش هاي پاييزي است، اميدوارم امسال نيز شاهد كاهش مراجعات پس از نخستين بارش هاي پاييزي باشيم.

دكتر مغزي در ادامه با بيان اينكه پيشگيري مقدم بر درمان است، گفت: با توجه به پوشش وسيع گياهي استان و به ويژه شهر اهواز با اين گونه گياهي در ساليان اخير و گرده افشاني پاييزه اين گياه كه مقارن با بارندگي است و همچنين اثر تشديدي بارندگي بر غلظت و قابليت نفوذ آلرژن ها به دستگاه تنفسي، با پيشنهاد دانشگاه و تصويب در كارگروه سلامت و امنيت غذايي استان، موضوع هرس اين گياهان به عنوان تكليف شهرداري ها مصوب گرديد و عليرغم لغو مصوبه توسط شوراي شهر اهواز، خوشبختانه با پافشاري دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز و حمايت قاطعانه استانداري خوزستان و شخص استاندار، مصوبه، اگرچه به صورت ناقص، ولي مجدداً اجرا شد.

وي ادامه داد: لازم است شهرداري مجاب شود كه هرس درختان كنوكارپوس را به طور كامل در استان انجام شود تا ان شاء الله شاهد برطرف شدن كلي اين مشكل در استان باشيم.

معزي بيان كرد: در سال گذشته هزينه اي بالغ بر 15 ميليارد ريال صرف هزينه هاي دارويي و اقدامات درماني مراجين تنفسي به بيمارستان هاي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز شد و همچنين به منظور كاهش بار رواني جامعه و آسان سازي دريافت خدمات درماني، با تصويب كارگروه هماهنگي مديريت بحران استان و دستور استاندار محترم، فرانشيز (سهم نقدي) در ويزيت بيماران مراجعه كننده به اورژانس هاي بيمارستاني و نيز هزينه هاي دارو و درمان بيماران بستري در بيمارستان با تشخيص " بيماري تنفسي به دنبال نخستين بارندگي" رايگان اعلام گرديد.

وي تصريح كرد: با توجه به اينكه شركت هاي بيمه گر هزينه درمان بيماران تنفسي پس از اولين بارش را تقبل نكرده لازم است جهت دريافت بودجه اختصاصي جهت اين امر، پيگيري جدي صورت گيرد.

معزي چالش بعدي را عدم بودجه و پرسنل كافي جهت ثبت اطلاعات بيماران تنفسي پس از اولين بارش هاي پاييزي برشمد و گفت: شاخص مراجعه به اورژانس 5 بيمار در 3 دقيقه است ولي در سال گذشته با مراجعه 800 هزار نفر در ساعت مواجه بوديم كه نياز به دريافت خدمات درماني در اسرع وقت را داشته، بنابراين تمام نيروها مشغول خدمت رساني به مراجعين بوده و عملا ثبت اطلاعات به صورت منظم انجام نمي شد. بنابراين لازم است پرسنلي را با بودجه مخصوص جهت ثبت اين اطلاعات در نظر گرفته شود.

وي عنوان داشت: همچنين لازم است پروتكل درماني و دارويي جهت مراجعين در نظر گرفته شود و افراد پس از داروها و اقدامات لازم را دريافت كنند تا شاهد مراجعه مجدد افراد و در نهايت موج دوم مراجعين نباشيم.