یک شنبه 07 مهر 1398
تعداد بازدید: 53

فشارخون بالا اولین عامل خطر بیماریهای قلبی عروقی

بیماری قلبی عروقی اولین علت مرگ در دنیا بوده و هر سال این بیماری ها مسئول .917 میلیون مرگ در دنیا هستند و انتظار می رود تا سال 2030 تا 23 میلیون مرگ افزایش یابد. از هر سه مورد مرگ و مير یك مورد به علت بيماری قلبی عروقی است .

 

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه، دکتر سید مهدی حسینی زاده رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: به مناسبت بزرگداشت روز جهانی قلب ( 29 سپتامبر – 7 مهر ماه ) در تمام دنیا موضوعات مربوط به قلب سالم، بیماریهای مرتبط با قلب و توانمند سازی و نیرو بخشی به این مهمترین ارگان بدن جهت استمرار زندگی انسانها مورد بحث قرار میگیرد.

حسینی زاده افزود: بیماری قلبی عروقی اولین علت مرگ در دنیا بوده و هر سال این بیماری ها مسئول .917 میلیون مرگ در دنیا هستند و انتظار می رود تا سال 2030 تا 23 میلیون مرگ افزایش یابد. از هر سه مورد مرگ و مير یك مورد به علت بيماری قلبی عروقی است . اما خبر خوب این است که بیش از 80% مرگ و میر زودرس این بیماری ها با ایجاد چند تغییر ساده روزانه، مانند تغذیه سالم، فعالیت بدنی بیشتر و ترک مصرف دخانیات والکل قابل پیشگیری هستند.

وی گفت: روز جهانی قلب امسال باشعار "قهرمان سلامت قلب شوید" و  پیام آن "یک قول بدهید تا قهرمان سلامت قلب شوید" عنوان شده است و راه کارهایی در جهت تحقق این پیام تدوین شده است که مطمئنا با افراد جامعه با ایجاد یک تغییر دائمی در شیوه زندگی ناسالم میتوانند از بسیاری از مرگ و میرهای زودرس پیشگیری کنند.

از میزان خطر خود مطلع شوید

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: مواظبت از قلب با دانستن میزان خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی شروع می شود، لذا باید برای اطلاع از همه مقادیر مربوط به سلامتی خود به کارکنان بهداشتی مراجعه کنید و از آن ها درخواست کنید چند اندازه گیری ساده برای تعیین وضعیت فشارخون، اضافه وزن و چاقی و چند آزمایش ساده مانند قند و کلسترول خون انجام دهند و میزان عوامل خطر قلبی عروقی را محاسبه کنند. به یاد داشته باشید این اطلاعات به شما برای مبارزه با عوامل خطر، قدرت می بخشند.

از میزان فشارخون خود مطلع شوید

حسینی زاده تصریح کرد: فشارخون بالا اولین عامل خطر بیماری قلبی عروقی است. این بیماری قاتل خاموش نامیده می شود، چون اگر مقدار آن بالا باشد، معمولا هیچ نشانه یا علائم هشدار دهنده ای ندارد و ممکن است اولین تظاهر آن به صورت سکته های قلبی یا مغزی باشد. به همین علت متاسفانه بسیاری از افرادی که دارای فشارخون بالا هستند، نمی دانند به آن مبتلا هستند. فشارخون طبیعی کمتر از 80/120 میلی متر جیوه است. مصرف نمک زیادمهمترین عامل افزایش فشارخون می باشد.

از میزان قند خون خود مطلع شوید

رئیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: قند خون بالا می تواند نشانه ای از احتمال ابتلا  به دیابت باشد. اگر میزان قند خون سرمی ناشتا در دو نوبت بالاتر از 126 میلی گرم در دسی لیتر باشد، نشانه بیماری دیابت است. بیماری قلبی عروقی بیشترین علت مرگ های بیماران دیابتی را تشکیل می دهند،  لذا اگر بدون تشخیص و درمان باقی بمانند، می تواند شما را در معرض خطر بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی قرار دهد.

از میزان کلسترول و نمایه توده بدنی (BMI) خود مطلع شوید

وی افزود: کلسترول خون بالا یکی از علل مهم بیماریهای قلبی عروقی است، در نتیجه به کارکنان بهداشتی مراجعه کنید و از آن ها بخواهید سطح چربی های خون و قد و وزن شما را اندازه گیری و نمایه توده بدنی شما را محاسبه کنند. این کارکنان بر اساس میزان خطر قلبی عروقی محاسبه شده، به شما در برنامه ریزی برای بهبود سلامت قلب تان کمک خواهند کرد.

خوردن و آشامیدن (تغذیه) مناسب نیروی قلب شما را برای زندگی مهیا می کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: سعی کنید غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده که اغلب پر از نمک، قند و چربی هستند، زیاد مصرف نکنید. مصرف نوشیدنی ها و آبمیوه های شیرین را کاهش دهید. بجای آن از آب یا نوشیدنی های غیر شیرین استفاده کنید و میوه های تازه را جایگزین مواد غذایی شیرین و قندی کنید.

حسینی زاده گفت: هموطنان گرامی سعی کنند در روز 5 سهم میوه و سبزی (هر سهم معادل 100 گرم) مصرف کنند. میوه ها و سبزی ها  می توانند به شکل تازه، یخ زده ، کنسروی یا خشک شده مصرف شوند، اما مصرف تازه آن ها بهتر است و مصرف نمک خودراکنترل کنید. ( نمکدان ها رو از سر سفره جمع کنید.) از مصرف الکل خودداری کنید، در مدرسه یا محل کار از غذاهای خانگی استفاده کنید.

فعالیت بدنی به شما کمک می کند خطر ابتلا به  بیماری قلبی عروقی را کاهش دهید و احساس خوبی داشته باشید

رئیس مرکز بهداشت خوزستان در خصوص اقدامات پیشگیرانه از ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی گفت: حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط در روز( یا3زمان10دقیقه ای)در5روزیا بیشتر در هفته انجام دهید(150دقیقه درهفته). یا 75 دقیقه فعالیت با شدت زیاد که در طول هفته توزیع شود، هدف گذاری کنید.

بازی، راه رفتن، خانه داری، حرکات موزون و فعالیت های ورزشی همه به عنوان فعالیت بدنی  به حساب می آیند.

هر روز بیشتر فعال باشید، از پله ها بیشتر استفاده کنید، بجای رانندگی پیاده روی یا دوچرخه سواری کنید.

با اعضای خانواده و دوستان فعالیت ورزشی و تمرینات انجام دهید تا جنبه تفریحی داشته باشد.

ترک مصرف دخانیات بهترین راهی است که میتوانید برای بهبود سلامت قلب خود انجام دهید

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: دو سال پس از ترک مصرف دخانیات، خطرگرفتگی عروق کرونر قلب به مقدار اساسی کاهش می یابد و طی 15 سال، خطر همچنان کاهش می یابد و به میزان افراد غیر سیگاری می رسد. لازم به ذکر است در معرض دود دست دوم دخانیات(دود ناشی از سوخت مواد دخانی افراد مصرف کننده ) قرار گرفتن نیز یکی از دلایل بروز بیماری قلبی در افراد غیر سیگاری است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان در پایان از هموطنان خواست با مراجعه به خانه های بهداشت (در روستاها) یا پایگاه های سلامت (در شهرها) نزدیک محل سکونت خود ضمن تشکیل پرونده الکترونیک سلامت، از خدمات رایگان این مراکز شامل انجام خطرسنجی سکته های قلبی مغزی (گروه سنی بالای30سال)، اندازه گیری قند خون، فشار خون و اندازه توده بدن استفاده کنند.



طراحی و پیاده سازی: راد رایانه