سه شنبه 23 مهر 1398
تعداد بازدید: 193

تغذیه علمی بر اساس نیازهای بدن ضامن سلامتی انسان است

کمیته‌ای بمناسبت روز جهانی غذا در مرکز بهداشت لالی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان لالی، دوشنبه 22 مهرماه سال جاری کمیته روز جهانی غذا با حضور حیدر کاظمی سرپرست شبکه بهداشت و درمان لالی، مهندس فریدون فرهادی رئیس مرکز بهداشت لالی و کارشناسان ستادی در سالن اجتماعات شبکه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه سرپرست شبکه بهداشت و درمان لالی با اشاره به اینکه روز جهانی غذا امسال با عنوان ملی اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت  می‌باشد و هر ساله 16 اکتبر برابر 24 مهرماه روز جهانی غذا نامگذاری شده است، امسال هفته جهانی غذا 20 تا 26 مهرماه با توجه به هفت محور اعلام شده و در شهرستان برنامه‌های ویژه‌ای در این خصوص برگزار خواهد شد.

کاظمی در ادامه به هفت محور اصلی برنامه‌های روز جهانی غذا اشاره کرد و گفت: برنامه‌های ویژه با عناوین کاهش قند، نمک و چربی محصولات غذایی و آشامیدنی، نشانگرهای رنگی تغذیه در راستای ارتقای دانش مصرف کننده، نشان ایمنی و سلامت محصولات غذایی سلامت محور، مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت در حوزه غذا، برچسب اصالت کالا و سیستم رهگیری و ردیابی در حوزه غذا، محصولات غذایی فرا سودمند و اطلاع‌رسانی و ارتقای آگاهی مصرف کننده در حوزه سلامت غذا در سرتاسر کشور برگزار خواهد شد .  

وی اظهار داشت : تغذیه در سلامت و تندرستی انسان اثر قابل توجهی دارد که این مسئله برای همگان غیر قابل انکار است؛ تغذیهای که بر اساس اصول علمی و با در نظر گرفتن تمامی احتیاجات بدن تنظیم شده باشد، سلامتی انسان را تا حد قابل توجهی تضمین می‌کند و اگر عکس این موضوع رخ دهد می‌تواند اثرات بدی در اعضاء و سیستم دستگاهی بدن بوجود آید.

در ادامه رئیس مرکز بهداشت لالی عنوان نمود: رشد و سلامت بدن با تغذیه سالم ارتباط مستقیم دارد، تغذیه نه تنها بر رشد جسمی و ظاهر انسان تاثیر می‌گذارد، بلکه بر نحوه احساس و برداشت ما از محیط، خلق و خو و رفتار ما نیز موثر است.

فرهادی در پایان این جلسه به چند توصیه برای عموم مردم اشاره کرد و گفت: تنوع غذایی داشته باشید، بین غذای دریافتی و میزان فعالیت بدنی خود تعادل برقرار کنید، وزن خود را در محدوده طبیعی حفظ کنید، هر روز 500 گرم سبزی و میوه تازه در برنامه غذایی خود بگنجانید، مصرف قند و شکر و نمک را در برنامه غذایی خود محدود کنید، نان و غلات سبوس دار را جایگزین انواع سفید و تصفیه شده آن کنید، شیر و فرآورده‌های کم چرب آن را مصرف کنید، تا حد امکان از گوشت‌های کم چرب در برنامه غذایی خود استفاده کنید، از مغزها مانند بادام، پسته و فندق در حد تعادل به عنوان میان وعده استفاده کنید، روزانه به میزان کافی آب سالم و بهداشتی بنوشید و نهایتا از مصرف نوشیدنی‌های صنعتی به ویژه نوشابه‌های شیرین و گازدار بپرهیزید.



طراحی و پیاده سازی: راد رایانه