سه شنبه 30 مهر 1398
تعداد بازدید: 138

اهمیت توجه به مشکلات تغذیه ای در کودکان

متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل تغیر شیوه زندگی، الگوی غذایی بسیاری از خانواده ها تغییر کرده است. ما شاهد این هستیم که به دلیل زندگی در آپارتمان، فعالیت بدنی کودکان بسیار کاهش یافته است همچنین سرگرمی های اخیر مانند انواع بازی های کامپیوتری نیز فعالیت کودکان را نه تنها بسیار کاهش داده، بلکه خطر بروز مشکلات بسیاری همچون چاقی کودکان را (به دلیل عدم تعادل در دریافت انرژی و مصرف آن) ایجاد نموده است.

 
از این رو با توجه به مشکلات دیده شده در سال های اخیر در خصوص تغذیه کودکان با خانم دکتر سیما جعفری راد متخصص تغذیه کودکان گفتگو کردیم .


دکتر سیما جعفری راد عضو هیئت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص اهمیت توجه به تغذیه کودکان گفت: تغذیه مناسب در دوران کودکی، آینه ای برای سلامت کودک در بزرگسالی است. دریافت غذایی نامناسب در دوران کودکی می تواند منجر به شکل گیری الگوی نامناسب تغذیه ای شده و در طولانی مدت منجر به بروز بیماری های مزمنی همچون فشارخون، دیابت نوع 2 و حتی برخی از سرطان ها شود.
 
 
وی در بخش دیگری با اشاره به زنگ خطر پدیدار شدن نسل آینده با الگوی غذایی نادرست افزود: در کنار اینها تغییرات محسوس در عرضه­ محصولات غذایی که متاسفانه به دلیل طعم و ظاهرشان، برای کودکان مطبوع است (مانند انواع فراورده های غلات حجیم شده، چیپس، شکلات و شیرینی و امثال آنها) مشکلات چاقی و اضافه وزن را در کودکان بوجود آورده است. از سویی دیگر در تعدادی از کودکان، مصرف این اقلام منجر به عدم دریافت مواد غذایی مناسب در وعده های معمول غذایی (مانند صبحانه، ناهار و شام) می شود. تمامی اینها زنگ خطری برای پدیدار شدن نسل آینده با یک الگوی غذایی نادرست می باشد.
 
 
متخصص تغذیه کودکان در ادامه برای جلوگیری از ایجاد الگوی غذایی نامناسب توصیه کرد: دسترسی کودکان به خوراکی ها و مواد غذایی ناسالم باید محدودتر شود، مواد غذایی سالم همچون میوه ها و سبزی ها به میزان بیشتری در سبد خانوار قرار گیرد و کودکان با شیوه های آموزشی و تشویقی به مصرف مواد غذایی سالم ترغیب شوند. نکته مهم دیگر، تنوع غذایی کودکان است. باید تلاش شود تا کودکان از تمام 5 گروه اصلی غذایی (نان و غلات، شیر و لبنیات، گوشت و جایگزین های آن، میوه ها و سبزی ها) مصرف نمایند.
 
وی در ادامه در مورد تعداد وعده های غذایی کودکان تصریح کرد: تعداد وعده های غذایی کودکان باید حداقل 5 وعده شامل سه وعده غذایی اصلی و دو میان وعده باشد. صبحانه یکی از وعده های مهم غذایی است. از این رو توصیه می شود والدین تلاش کنند تا مصرف صبحانه را به عنوان یک وعده غذایی مهم به کودکان خود آموزش دهند. قاعدتا" در این میان والدین، خود باید مصرف صبحانه را جدی بگیرند.  بهتر است از مواد غذایی با دانسیته بالای انرژی مانند مواد غذایی خیلی شیرین یا پرچرب در وعده های غذایی کودکان کمتر استفاده کرد.
 
جعفری راد در خصوص میان وعده های مناسب ویژه کودکان نکات قابل توجهی را یاد آور شد و گفت: اغلب خوراکی ها مانند نان و پنیر، انواع میوه، خرما، کشمش، توت خشک، انواع آجیل (بهتر است قبل از 3 سالگی آجیل به صورت کاملا" خرد شده در اختیار کودک قرار گیرد تا مصرف و جویدن آن برای وی راحت تر باشد)، شیر، آب میوه های خانگی (بهتر است از مصرف آب میوه های صنعتی که که دارای شکر و مواد افزودنی و نگهدارنده هستند خودداری شود) و بیسکویت های تهیه شده از غلات کامل و یا محتوی دانه های کنجد یا گردو و امثال آن. باید ذکر شود قاعدتا" در درجه اول پدر و مادر، خانواده و اطرافیان نقش اساسی را در حل مشکل تغذیه کودکان دارند. توجه داشته باشیم که رفتار ما مانند یک آینه در برابر کودکانمان است. هرگاه ما خود، یک شیوه مناسب تغذیه را داشته باشیم، کودکان ما نیز دریافت غذایی مناسبی خواهند داشت.

وی ادامه داد: سعی کنیم اگر یک ماده غذایی را نمی پسندیم، آن را جلوی کودک خود بیان نکنیم یا اگر کودک ما یک ماده غذایی را نمی پسندید و برای مصرف آن مقاومت نشان می داد، بیش از حد اصرار نورزیم، بلکه تلاش کنیم ماده غذایی جایگزین را امتحان کنیم (مثلا اگر یک میوه را دوست نداشت، میوه های دیگر را امتحان کنیم یا اگر تمایلی به مصرف هیچ میوه­ ای نداشت، آب میوه یا میوه های خشک به او بدهیم). تهیه غذا به شکل های جذاب و دوست داشتنی و تزیین خوراکی ها هم در مورد غذاهایی که ممکن است کودک ترغیبی به مصرف انها نداشته باشد (مانند سبزیجات) می تواند کمک کننده باشد.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خاتمه در پیشنهاد به بهبود تغذیه کودکان، بر تلاش در راستای بهبود الگوی غذایی کودکان تاکید کرد و افزود: کودکان را صددرصد از غذاهایی که به آنها علاقه دارند( مثلا" علاقه شدید به خوردن چیپس، شکلات و امثال آنها) محدود نکنید. دقت کنید که محدودیت صددرصد غذایی، منجر به شکست شما جهت ترغیب کودک به خوردن غذاهای سالم خواهد شد. می توانید این اقلام را به هر دو هفته یا ماهی یک بار کاهش داده و پس از آن با بزرگ شدن کودک، افزایش درک و آگاهی وی، مصرف آنها را بتدریج محدودتر کنید.
 
وی در پایان ضمن تاکید بر تصحیح الگوی غذایی کودکان بیان کرد: هیچ گاه استفاده از اقلام غذایی نامناسب بعنوان پاداش برای کارهای خوب کودک توصیه نمی شود. بعنوان مثال به فرزندانتان نگویید اگر این میوه رو بخوری فردا برای شما یک چیپس می­خرم). توجه داشته باشید با توجه به دسترسی آسان به اقلام غذایی نامناسب در فروشگاه ها، باید با هوشیاری و دقت بیشتری به تصحیح الگوی غذایی کودکان پرداخت. در نهایت، نیاز است در کنار تنظیم یک الگوی صحیح تغذیه ای برای کودکان، به میزان خواب و فعالیت بدنی آنها نیز توجه خاصی شود تا بتوان یک شیوه صحیح زندگی را برای آنان پایه ریزی کرد.


طراحی و پیاده سازی: راد رایانه