یک شنبه 26 آبان 1398
تعداد بازدید: 47

ابتلا به چاقی در دوران کودکی را جدی بگیریم

رشد کودک ارتباطی به زیاد غذا خوردن یا مصرف غذاهای پرکالری ندارد. همچنین افزایش وزن در همه شرایط نشان‌دهنده رشد مناسب کودک نیست.


مصرف غذاهای سالم و در پیش گرفتن سبک زندگی سلامت‌محور، موضوعی است که فقط اختصاص به بزرگسالان ندارد و این سبک زندگی باید از کودکی در افراد نهادینه شود و توصیه می‌شود به کودکان در هر وعده غذایی مقدار کمی غذا داده شود و تعداد وعده‌های غذایی افزایش پیدا کند.
 

دکتر مجید امین زاده، فوق تخصص غدد کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص رعایت برنامه غذایی سالم گفت: یکی از مسائلی که روز به روز متاسفانه در بین کودکان شایع می‌شود و عوارض طولانی مدت آن گریبانگیر فرزند و خانواده وی می شود، چاقی است. علیرغم اینکه بسیاری از خانواده‌ها نگران تغذیه کودکانشان بوده که آیا مواد مورد نیاز بدن کودک تأمین می‌شود یا خیر، آیا تغذیه مناسبی به فرزند خود نشان می‌دهند یا نه، متاسفانه گاهی زیاده‌روی از جانب خانواده‌ها باعث میشود کودکان روز به روز افزایش وزن بیشتری پیدا می‌کند.
 
 
وی در ادامه هدف از این گفتگو را ارائه نکاتی جهت پیشگیری از افزایش وزن کودکان عنوان کرد و گفت: متأسفانه وضعیت شهرنشینی، هوای گرم خوزستان، زندگی آپارتمان نشینی، امکان رفت و آمدهای کودکان به بیرون از خانه را کاهش داده، از سوی دیگر امکان بازی با وسایل الکترونیکی در خانه برای کودکان فراهم شده است، در دسترس بودن مواد پرکالری بسیار خوشمزه و بیش از حد و در کنار آن تبلیغات محیطی از طریق رسانه ها جهت استفاده از این خوراکی ها باعث می‌شود مصرف برخی مواد غیرمجاز در کودکان بیشتر شود که این موارد زمینه ساز  اضافه وزن آنهاست از این رو محدود کردن برخی موارد و یا حذف آنها از زندگی روزمره می‌تواند در پیشگیری و کاهش موارد از ابتلا به چاقی موثر باشد.

امین زاده ادامه داد: اولین نکته این است که در ابتدای کودکی و بعد از شیرخوارگی بچه‌ها باید کمی لاغرتر و کشیده تر از حد معمول به نظر برسند. به طوری که هنگام حمام کردن کودک دنده های کودک قابل دیدن است. در این مواقع مادران فکر می کنند که واقعاً فرزند آنها لاغر شده و تغذیه او مناسب نیست. در صورتی که این حالت طبیعی بوده و کودکان بعد از مدتی براثر اشتهای کمی بهتر خواهند شد و به هیچ عنوان نیازی به پرخوری نیست.
 
وی در بخش دیگری ضمن بیان این مطلب که ایجاد یک روند مداوم و منظم جهت انجام فعالیتهای فیزیکی در بچه ها ضروریست، گفت: اگر والدین بتوانند فرزندان خود را در پارک، مراکز بازی و یا در خانه هنگام بازیهای الکترونیکی فرزندان خود را در انجام فعالیتهای فیزیکی همراهی کنند، می تتواند موثر باشد،
 
 
این فوق تخصص غدد کودکان محدود کردن وسایل الکترونیکی در دسترس کودکان از لحاظ زمانی و تنوع یکی دیگر از موارد مهمی برشمرد و افزود: گاهی تبلت، کامپیوتر، تلویزیون و موبایل براحتی در دسترس کودکان قرار دارد و اگر از یکی از آنها خسته شده سراغ دیگری می‌رود در صورتی کاهش مدت زمان کار با این وسایل می‌تواند در جلوگیری از اضافه وزن کودکان موثر باشد .
 
وی در ادامه با اشاره به تمایل برخی کودکان به مصرف مواد خوراکی در کنار استفاده از وسایل اکترونیکی مثل تلویزیون، تصریح کرد: گاهی کودک به مادر می گوید برنامه کودک شروع شده، غذا یا خوراکی دیگری مانند چیپس وبا هر خوراکی دیگر را در کنار تماشای برنامه به من بدهید، بطور کلی خوردن در کنار استفاده از لوازم الکترونیکی باید ممنوع شود.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز استفاده خانواده ها از مواد پرکالری در سبد غذایی را یکی دیگر از موارد ایجاد افزایش وزن در کودکان برشمرد و گفت: اگر مادران مواد خوراکی سالم و کم کالری مانند حبوبات را جایگزین خوراکی های غیر مجاز و پرکالری کنند، نقش مهمی در سلامت کودکان خواهد داشت.برخی از مادران از اینکه می بینند فرزندشان چیزی می خورد، خوشحال می شوند و می گویند حالا که میوه و سبزی نمی خورد، به جای آن سیب زمینی سرخ شده بخورد و به دفعات بیشتر این این خوراکی را که خوشمزه هم بوده، درست می کنند، بدین ترتیب استفاده از مواد خوراکی پرکالری در برنامه غذایی خانواده به جای حبوبات که امروزه از سبد غذایی خانواده ها حذف شده است، قرار می گیرد.
 
 
امین زاده افزایش تعداد دفعات پخت غذاهای پرکالری را از دو جهت مضر دانست و گفت: یکی از این مضرات آن است که مواد پر کالری مضر بیشتر وارد بدن کودک می شودو دیگر اینکه از ورود مواد خوراکی کم کالری به بدن جلوگیری می شود، به نوعی که متاسفانه نوشیدنی های شیرین مانند دلستر، رانی و ... جایگزین شیر، لبنیات، دوغ و ... شد و همچنین ماهی که دسته پروتئین ها بشمار می رود ولی معمولا" کودکان از ابتدای زندگی تمایلی به خوردن آن نشان نمی دهند، باید توجه کرد هر مواد خوراکی مفید در صورتی که منظم چندین دفعه در خانه مصرف شود، باعث می شود که کودک به آن خوراکی عادت کند.
 
وی یادآور شد: بعنوان مثال تخم مرغ یک غذای کامل است که بهتر است بچه ها در سنین رشد روزی یک عدد را مصرف کنند در صورتی که گاهی بدلیل نگران چربی خون و عواض دیگر آن کمتر استفاده می کنند ولی نباید از کودکان غافل شد، تخم مرغ آب پز نسبت به سرخ شده کالری کمتری دارد ولی از نظر ارزش مواد غذایی و پروتئینی و املاح آن فرقی ندارد که چگونه مصرف شود و نسبت به سلیقه و میل بچه می توان به هر صورتی که بیشتر میل داشت برای وی آماده کرد و برعکس مواد غذایی پر کالری مانند پنیر پیتزا و سیب زمینی سرخ شده یا چیپس که به شکلهای مختلف در دسترس کودکان قرار می دهند، گرچه خوشمزه است ولی باید توجه کرد که در خصوص لبنیات پر چرب توصیه می شود کودکان زیر 2 سال لبنیاتشان با چربی کامل باشد ولی بالای دو سال بچه ها با کمترین درصد چربی لبنیات را استفاده کنند.
 
امین زاده تمامی نوشیدنی‌های شیرین را برای کودکان مضر عنوان کرد و گفت: نوشیدنی هایی مانند نوشابه های شیرین و تمامی آبمیوه های اسانس دار که به شکل های مختلف در بازار در دسترس است، همچنین دلستر  که بچه ها بطور روز افزون تمایل به استفاده از آن را دارند. آبمیوه های خانگی نیز هرچند که آبمیوه دارای آنتی اکسیدان است ولی نباید از فیبر موجود در میوه غافل شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز مواد دیگری مثل شکلات که خیلی خوشمزه است و کودکان تمایل زیادی به استفاده ار آن دارند و در طول روز مکررا" از آن استفاده می کنند و محصولاتی که در قنادی ها تولید میشود اعم از رولت، کیک خامه ای، ژله ای برای کودک مناسب نیستندو اینکه می گویند چون در خانه تهیه شده، پس مفید است، پذیرفته نیست. اگر چه این مواد بطور بسیار کم در مواردی مثل جشنواره ها جشن های عروسی ها و مهمانی ها مصرف می کنیم تا حدودی قابل قبول است ولی در صورتی که مقدار آن بسیار کم باشد ولی در صورتی که تکرار شود می تواند نتیجه سوء داشته باشد.

وی در ادامه در اشاره به استفاده از انواع فست فود ها و برنامه غذایی کودکان گفت: کودک هنگام خوردن فست فودها بدلیل اینکه در زمانی کوتاه می تواند حجم زیادی از این دسته خوراکی ها را بخورد، به طریقی ذخیره چربی در بدن را افزایش می دهد.

امین زاده در پایان اظهار داشت: مطالعه نقش بسیار مهمی در تغذیه و سبک زندگی خانواده ها ایجاد می کند. هر کدام از افراد خانواده بدانند چه مواردی به چه میزان مورد نیاز بدن است، بیشتر به تنوع و کیفیت غذا  اهمیت دهند نه به حجم غذا.  به هیچ عنوان به کودک فشار وارد نکنند که چرا امروز غذا نخوردی و یا چرا نیمی از غذا مانده و باید کامل خورده می شد، چرا که به هریک از کودکان سلیقه و علاقه خاصی نسبت به برخی مواد خوراکی دارند.
 


طراحی و پیاده سازی: راد رایانه