صفحه اول    درباره وب دا    معرفی رئیس، معاونین و مدیران دانشگاه    تماس با ما  
یکشنبه، 7 خرداد 1396 - 13:12   
  سرخط اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 11083صفحه نخست » اخبار فرهنگ سلامتیکشنبه، 29 اسفند 1395 - 08:01
سال جدید را با عادت های غذایی جدید آغاز کنید
**هر روز در وعده های اصلی غذایی و میان وعده ها از سبزی های خام و پخته بخورید. سال جدید را با عادت های غذایی جدید آغاز کنید
**هر روز 3 بار میوه بخورید.
**حبوبات و غذاهای پخته شده با آن را روزانه یک بار بخورید.
**هر روز شیر، ماست، پنیر و سایر لبنیات بخورید.
**برای پخت غذا فقط از روغن های مایع و به مقدار کم مصرف کنید. 
**از روغن مخصوص سرخ کردنی فقط برای سرخ کردن استفاده کنید.
**در برنامه غذایی خود از انواع گوشت، ترجیحاً ماهی و مرغ (بدون پوست) و نیز تخم مرغ مصرف کنید.
**مصرف قند، شکر، نوشابه ها و انواع مواد غذایی و نوشیدنی های شیرین را کم کنید.
**مصرف نمک و مواد غذایی پر نمک را کاهش دهید.
**در طول روز به دفعات آب و نوشیدنی های بدون قند بنوشید.
**بهتر است بخشی از نان و غلات مصرفی روزانه از انواع سبوس دار و کامل باشد .
**رعایت اصول بهداشتی در آماده سازی، تهیه غذا و پخت صحیح آن ضروری است. 
**برای داشتن وزنی مناسب و سالم بودن باید به اندازه خورد و به اندازه کافی فعالیت بدنی (مثل روزانه 40-30 دقیقه پیاده روی) داشت.
 
**زیاده روی در مصرف شیرینی و شکلات در ایام نوروز هم مانند سایر مواقع می تواند منجر به بروز مشکلاتی برای سلامت شود. در کودکان زیاده روی در مصرف تنقلات، شیرینی و شکلات در این ایام اغلب باعث بروز مشکلات گوارشی مثل درد معده، تهوع و استفراغ می شود و ضمن این که مانع مصرف وعده های اصلی غذا می شود و به این ترتیب تداوم این وضعیت به مدت 2 هفته در تعطیلات می تواند منجر به بروز مشکلات جدی در تغذیه آن ها شود. 
 
**مشکل دیگری که در نتیجه مصرف زیاده از حد شیرینی و شکلات ممکن است در کودکان ایجاد شود. مشکلات دندانی است به ویژه اگر بعد از هر بار مصرف به بهداشت دندان ها و مسواک زدن توجه نشود. 
 
**در مورد افراد بزرگسال نیز زیاده روی در مصرف می تواند منجر به مشکلات گوارشی و همچنین افزایش انرژی دریافتی و در نتیجه اضافه وزن در این ایام شود و در مورد افرادی که مبتلا به قند خون و یا چربی خون بالا هستند زیاده روی در مصرف باعث اختلال در وضعیت سلامت آن ها خواهد شد. بنابراین برای برخورداری از تعطیلات همراه با آرامش و سلامتی تعادل در مصرف مواد غذایی را در این ایام در نظر بگیرید. 
 
توصیه های نوروزی:
 
**همانطور که گفته شد در این ایام شکلات و شیرینی جات زیاد مصرف می شود که افراد باید در مصرف آن دقت داشته باشند و با هر میهمانی رفتن شکلات یا شیرینی نخورند.
 
**یکی دیگر از مواردی که افراد باید به آن دقت کنند خوردن آجیل است. همانطور که می دانیم هر 100 گرم آجیل حدود حدود 600 کالری دارد که باید حواسمان به میزانی که در روز می خوریم باشد.
 
**به دلیل تعطیلی و بی کاری نباید در غذا خوردن و فست فودها افراط کرد و آن را جزیی از تفریحمان کنیم.
 
**در ایام نوروز به دلیل دید و بازدیدها که یک جور رسم و رسوم ما ایرانیان است، ممکن است انواع نوشابه ها، سس های مایونز برای سالاد، ژله و غذاهای چرب و سرخ کرده در میهمانی هایمان سرو شود که ما باید حواسمان باشد تا در خوردن آن ها افراط نکنیم.


مهنوش صاحبدل
مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان خوزستان
   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
پربیننده ترین مطالب
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
تمامی حقوق این سایت متعلق به روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز میباشد
استفاده از مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز می باشد
پشتیبانی توسط: خبرافزار
  خبر فوری: رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز: اضافه شدن ١٦٥ هزار مترمربع فضای عمرانی و بیش از ٢٣٠ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی جدید