صفحه اول    درباره وب دا    معرفی رئیس، معاونین و مدیران دانشگاه    تماس با ما  
یکشنبه، 28 آبان 1396 - 20:50   
  سرخط اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 11111صفحه نخست » اخبار فرهنگ سلامتجمعه، 4 فروردین 1396 - 14:07
اصول تغذیه در سفرهای نوروزی
**در طول سفر مانند سایر مواقع به طور متناسب، متعادل و متنوع از تمام گروه های اصلی غذایی(نان و غلات، میوه ها، سبزی ها، شیر و اصول تغذیه در سفرهای نوروزیلبنیات و گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها) استفاده شود.
 
**بهتر است از خوردن سبزی ها به صورت خام به دلیل احتمال آلودگی خودداری شود.
 
**در طول سفر برای جلوگیری از کم آبی و یبوست مقادیر مناسبی آب بنوشید و حداقل روزانه 6 تا 8 لیوان مایعات مصرف نمائید. البته بهتر است از آب های بسته بندی که سلامت آن مورد اطمینان است استفاده نمائید.
 
**برای برطرف شدن نیاز بدن به مایعات، آب بهترین نوشیدنی است، همچنین می توان از دوغ کم نمک بدون گاز و نوشیدنی های کم کالری استفاده کرد. تا حد امکان از مصرف آب میوه های مصنوعی و نوشابه های گازدار پرهیز کنید.

**از خوردن غذا در رستوران های غیر بهداشتی در جاده های بین راهی یا داخل شهری اجتناب کنید.

**به منظور جلوگیری از یبوست از میوه ها به عنوان میان وعده مناسب استفاده نمایید. حتما" قبل از استفاده آن ها را خوب شستشو دهید. همچنین آب کافی همراه بـــا غذاهای فیبردار (مثل غلات با سبوس و حبوبات) مصرف کنید.
 
**مصرف روزانه میوه و سبزی را فراموش نکنید.

**به جای مصرف غذاهای سرخ شده، از غذاهای آب پز، کبابی و تنوری استفاده نمائید.
 
**تا حد امکان از مصرف سوسیس ؛کالباس و ساندویچ های آماده خصوصاً فست فودهایی مثل فلافل و سمبوسه پرهیز کنید.
 
**در صورت مصرف غذاهای کنسروی قبل از مصرف از سلامت آن ها اطمینان حاصل کنید، در صورت مشاهده برآمدگــی و فرورفتگی از مصرف آن ها خودداری کنید.
 
**حتما" دست های خود را قبل از صرف غذا و میان وعده خوب با آب و صابون شستشو دهید.
 
**در زمان سفر ازساندویچ های ساده و خانگی مانند نان و پنیر و سبزی؛ ساندویچ تخم مرغ؛ ساندویچ مرغ به همراه میوه و آب یا دوغ کم نمک بدون گاز استفاده کنید.
 
**بهتر است در طول سفر از مصرف سبزی های خام و سالاد در مکان های عمومی خودداری نمائید.
 
**از مصرف بعضی از مواد غذایی که در معرض فساد پذیری بیشتری قرار دارند (به ویژه سالاد الویه، همبرگر، کباب کوبیده، ‌پیاز) در مکان هائی که قابل اطمینان نیستند، خودداری نمایید.
 
**در سفرهای نوروز بهتر است برنامه غذایی مانند سایر زمان ها تنظیم شود و در صورت مصرف آجیل و مغزها به عنوان میان وعده در مصرف آنها زیاده روی ننمایید.
 
**بهتر است در طول سفر از میان وعده های سالم مانند میوه های خشک (خشکبار) و انواع میوه های تازه و شیر به جای چیپس ؛ پفک ؛ نوشابه و ساندیس استفاده کرد.
 
**خشکبار مثل کشمش، توت خشک،دبرگه زردآلو (قیسی) منابع خیلی خوب آهن، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و روی می باشند همچنین ویتامین های گروه ب و ویتامین آ دارند که خصوصاً این مواد معدنی و ویتامین ها برای رشد کودکان و نوجوانان بسیار مفید است. همچنین به دلیل دارا بودن فیبر غذایی و مواد آنتی اکسیدانی در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر و سرطان ها مفید هستند در حالیکه مصرف چیپس، پفک و سایر تنقلات بی ارزش به جز داشتن کالری بالا که باعث چاقی در کودکان و بزرگسالان می شود و مواد مضر که باعث ابتلا به بیماری در سالهای آینده می شود حاصل دیگری ندارد. پس خودتان تصمیم بگیرید که کدامیک برای میان وعده در تعطیلات نوروز و بقیه ایام سال مناسبت هستند.
 
دکتر شکرالله سلمان زاده
معاون بهداشت دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان
 
   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
پربیننده ترین مطالب
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
تمامی حقوق این سایت متعلق به روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز میباشد
استفاده از مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز می باشد
پشتیبانی توسط: خبرافزار
  خبر فوری: وزیر بهداشت: انسجام و وحدت ملی، بهترین پاسخ به اظهارات نابخردانه ترامپ است