صفحه اول    درباره وب دا    معرفی رئیس، معاونین و مدیران دانشگاه    تماس با ما  
چهارشنبه، 1 شهریور 1396 - 10:53   
  سرخط اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 11381صفحه نخست » اخباریکشنبه، 17 اردیبهشت 1396 - 14:20
چگونه اندیشیدن، روش تدریس من است؛ گفتگوی ویژه با دکتر علیرضا سرکاکی، استاد برتر دانشگاه

حالا 39 سالی می شود که برسر کلاس درس می نشیند. 7 سال در آموزش و پرورش و باقی آن را در دانشگاه. او که با داشتن رتبه استادچگونه اندیشیدن، روش تدریس من است؛ گفتگوی ویژه با دکتر علیرضا سرکاکی، استاد برتر دانشگاه تمام، همچنان خود را دانشجو می داند؛ علاوه بر تدریس سال های زیادی از عمر خود را صرف تحقیق و پژوهش کرده است.

"دکتر علیرضا سرکاکی" از اساتید رشته فیزیولوژی دانشکده پزشکی که در سال تحصیلی 95-94 به عنوان یکی از اساتید برتر دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز شناخته شده است، دلیل این انتخاب را رابطه تنگاتنگ و صمیمی با دانشجویان خود می داند.

وی در این باره می افزاید: بنده خود را جدای از دانشجو نمی دانم و خود را با دانشجویان نزدیک می کنم تا بتوانیم با یکدیگر روابط صمیمی و تبادلات علمی داشته باشیم.

سرکاکی ادامه می دهد: همیشه سعی دارم قبل از شروع مطالب جدید در دانشجویان احساس نیاز و انگیزه یادگیری ایجاد کنم. زیرا اگر ما اساتید بر سر کلاس درس، خشک و بی روح حاضر شویم و با  آموزش چند فرمول تنها اندیشه ها را به آنها آموزش دهیم آنها خسته خواهند شد و اغلب دلیل بی انگیزگی در دانشجویان مربوط به این روش تدریس اساتید است.

وی درباره روش های تدریس خود می گوید: در هنگام تدریس سعی دارم علاوه بر فیزیولوژی به دانشجویان و جوانانی که بر سر کلاس حضور دارند، چگونه اندیشیدن را بیاموزم. من به آنها می گویم چگونه نگاه کنند اما به چه چیزی نگاه کنند بستگی به انتخاب خودشان دارد.

سرکاکی در توضیح سخنان خود می افزاید: زمانی که درمورد عملکرد سلول به دانشجویان درس می دهم تلاش دارم در قالب فیزیولوژی به خدا نزدیک تر شوند و به رمز خلقت پی ببرند تا احساس نکنند که این علم تنها دانش دنیا است.

رئیس مرکز تحقیقات فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، درباره افتخارات دیگر کسب شده   در سال های تدریس خود در دانشگاه اظهار می کند: در سال 95 علاوه بر معرفی به عنوان یکی از اساتید برتر، به عنوان محقق برتر دانشگاه علوم پزشکی و محقق برتر استانی نیز انتخاب شدم.

وی می افزاید: این تحقیقات را در خدمت آموزش قرار می دهم و تلاش دارم مطالبی را به دانشجویان تدریس کنم که بر اساس آخرین مطالب روز باشد تا تکرار مکررات و خسته کننده نباشد.

سرکاکی با اشاره به تحقیقات خود بیان می کند: تحقیقات ما به صورت تیمی همراه با دانشجویان و سایر اعضا هیات علمی انجام می شود. این تحقیقات در زمینه علوم اعصاب، رفتار و الکتروفیزیولوژی مغز است.

او که دبیر کمیته اخلاق پژوهش با حیوانات است در ادامه می افزاید: ما بر مدل های حیوانی بیماری هایی مانند ام اس، آلزایمر، پارکینسون، سکته های مغزی و ضربه های مغزی کار می کنیم و در جهت شناخت علل ایجاد بیماری، پیش درمان و درمان این بیماری ها کار تحقیقاتی انجام می دهیم.

سرکاکی می گوید: علاوه بر این، به تازگی مطالعه اثرات ریزگردها بر عملکرد سیستم عصبی مرکزی را به کارهای تحقیقاتی خود اضافه کرده ایم و در مجموع مقالات خوبی را در مجله های بین المللی به چاپ رسانده ایم.

وی با اشاره به مشکلات آموزشی دانشگاه های استان می افزاید: برخی از مشکلات به شرایط دانشجویان و بعضی دیگر به امکانات درون دانشگاه مربوط است. ما باید شرایطی را برای دانشجویان فراهم کنیم که آنها به کلاس درس تمایل پیدا کنند. این شرایط درصورتی فراهم می شود که پذیرش دانشجو به درستی انجام شود.

سرکاکی ادامه می دهد: زیرا اغلب دانشجویان به رشته تحصیلی خود علاقه مند نیستند. علاوه بر این در ایران پذیرش دانشجو سخت است اما خروج از آن بسیار آسان است. همچنین یک استاد باید امکان برقراری رابطه عاطفی، اجتماعی و علمی داشته باشد. اما با حضور 70 تا 120 دانشجو در کلاس ها این کار برای استاد امکان پذیر نیست.

این عضو هیات علمی با ابراز گلایه از ساعت زیاد تدریس اساتید در دانشگاه ها می گوید: ما در گذشته در مدارس  هفته ای22 ساعت موظفی داشتیم، اما امروزه اساتید دانشگاه بیش از 24 ساعت در هفته تدریس می کنند. این در حالی است که در آیین نامه قبلی آموزشی مربی 16 ساعت، استادیار 12 ساعت، دانشیار 8 ساعت و استاد 4 ساعت در هفته تدریس می کردند و باقی ساعات را صرف مطالعه، هدایت دانشجویان و انجام کارهای تحقیقاتی در دانشگاه ها می کردند.

او در پایان با اشاره به مشکلات دیگر بر سر راه آموزش در استان می افزاید: موضوع دیگر بدی آب و هوا است که به معضل تبدیل شده است. زیرا در تابستان ها هوا بسیار گرم است و نمی توانیم در دانشگاه ها آموزش داشته باشیم ودر بهار که هوا خوب است برای تعیطلات نوروز در عمل یک ماه کلاس ها تعطیل هستند. همچنین چون در استان ما امکانات و تسهیلات زندگی خوبی برای محققان و اساتید آموزشی نداریم، برای جذب اساتید خوب دچار مشکل هستیم.

 

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
پربیننده ترین مطالب
  دکتر فدایی: تاکنون 120 پایگاه و 71 مرکز خدمات جامع سلامت راه اندازی و 68 واحد بهداشتی نیز در حال احداث است
  دکتر هاشمی با کسب ٢٥٣ رای، وزیر بهداشت دولت دوازدهم شد/ رتبه دوم آراء کسب شده در بین وزرای دولت
  دکتر موگهی: 71 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز به المپیاد ورزشی وزارت بهداشت اعزام شدند
  مهندس سعیدی: موفقیت شبکه بهداشت و درمان لالی در اجرای طرح تحول نظام سلامت
  مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز: 80 پروژه در هفته دولت امسال افتتاح خواهد شد/وزیر بهداشت برای دوازدهمین بار به خوزستان می آید
  سپاس از اعتماد دوباره؛ قدردانی وزیر بهداشت از رای اعتماد قاطع نمایندگان مجلس
  نشست هماهنگی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائرین اربعین حسینی(ع) در سال 96
  لزوم پیشگیری از وقوع اختلالات تنفسی به دنبال بارش نخستین باران های پاییزی از زبان دکتر حانیه راجی
  یونسی زاده: نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می کنند در سنین بالاتر کمتر دچار بیماری های قلبی و دیابت می شوند
  دکتر ایدنی: عدم همکاری فرابخشی مناسب از چالش های اصلی در زمینه خدمت رسانی به زائرین اربعین حسینی است
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
تمامی حقوق این سایت متعلق به روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز میباشد
استفاده از مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز می باشد
پشتیبانی توسط: خبرافزار
  خبر فوری: مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز: 80 پروژه در هفته دولت امسال افتتاح خواهد شد/وزیر بهداشت برای دوازدهمین بار به خوزستان می آید