صفحه اول    درباره وب دا    معرفی رئیس، معاونین و مدیران دانشگاه    تماس با ما  
پنجشنبه، 23 آذر 1396 - 06:43   
  سرخط اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 11471صفحه نخست » اخبار فرهنگ سلامتچهارشنبه، 27 اردیبهشت 1396 - 09:45
پیشگیری از حوادث و سوانح ترافیکی در جوانان

آسیب های ناشی از حوادث ترافیکی علت اصلی مرگ در بین سنین 15 تا 19 سال است و عابرین پیاده، دوچرخه سواران و پیشگیری از حوادث و سوانح ترافیکی در جوانانموتورسواران بیش از نیمی از کشته شدگان در جاده می باشند. تصادف و ایجاد جراحت در مردان راننده ی جوان به خصوص موتور سواران فاقد گواهینامه و به ویژه افرادی که در اولین سال رانندگی خود هستند، بالاست. 


عوامل موثر متعددی در تصادفات جاده ای نقش دارند که برخی از آن ها عبارتند از:


*مهارت ناکافی و خطای شخصی، بی توجهی به علائم و هشدارهای راهنمایی و رانندگی، انحراف و تجاوز به چپ، عدم رعایت حق تقدم و عدم توجه کافی به جلو.

*ماجراجویی، داشتن اعتماد به نفس بیش از حد. 

*داشتن سرعت زیاد یا غیر مجاز: سرعت غیرمجاز مهمترین عامل ایجاد آسیب‌های ناشی از رانندگی در اغلب کشورها است.  رانندگی با سرعت بالا یا غیرمجاز به خصوص در میان مردان جوان بیشتر است. تحقیقات نشان داده ‌است که هر یک کیلومتر در ساعت کاهش در سرعت وسائل نقلیه باعث کاهش چهار الی پنج درصدی در تصادفات مرگبار می‌گردد.

*نبستن کمربند ایمنی: یافته‌ها نشانگر آن هستند که مردان جوان در مقایسه با سایر گروه‌ها کمتر مقید به استفاده از کمربند ایمنی در هنگام رانندگی هستند. (استفاده از کمربند ایمنی،خطر مرگ را برای سرنشینان صندلی جلو 40-65٪ و  سرنشینان صندلی عقب   25-75٪   کاهش می دهد)

*عدم استفاده از کلاه ایمنی: مطالعات نشان داده است که موتورسواران بدون کلاه ایمنی، نسبت به آن دسته که کلاه ایمنی استفاده می کنند 3 برابر بیشتر در معرض خطر ضربه مغزی قرار دارند. (حدود 25 درصد از کلیه تلفات جاده‌ای ایران مربوط به حوادث موتورسیکلت است که در بیش از 60 درصد این موارد مرگ به دلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی و بروز ضربه مغزی رخ می‌دهد)

*رانندگی در هنگام عصبانیت و تندخویی و مشاجره با دیگران: خیلی از افراد نسبت به خودروهای دیگر از لحاظ ظاهر، جنسیت، نژاد و یا سن تبعیض قائل می شوند. برای مثال بسیاری از رانندگان مرد تصور می کنند زنان رانندگان قابلی نیستند و لذا هنگام مواجهه با آنان با خشونت رانندگی می کنند و حقوق آنان را نادیده می گیرند.

*راه رفتن افراد به هنگام شب کنار جاده ها، به ویژه اگر لباس عابرین تیره باشد. 

*حواس پرتی و عدم هوشیاری: استفاده از تلفن همراه، موزیک پلیرها و یا دیگر ابزارهای دیجیتالی در حین رانندگی از سرعت پردازش اطلاعات در مغز می کاهد و در نتیجه موجب افزایش خطر تصادف می شود..

*نقص وسایل نقلیه، جاده هاو ضعف قوانین و مقررات. 

*عدم آشنایی کامل با وسائل نقلیه ای که اغلب به امانت گرفته شده اند.

*جاده های خیس و لغزنده خطرناک.

*نبود مسیرهای ویژه برای رانندگان وسایل نقلیه موتوری، دوچرخه سواران و عابرین پیاده: مثلا دوچرخه سواری و موتور سواری در پیاده روها و یا در مسیرهای پرتردد و خطرناک. 

*خستگی و خواب آلودگی در حین رانندگی.
1-زمانی که رانندگان احساس خواب آلودگی می کنند.
2-زمانی که قبل از رانندگی، کمتر از 5 ساعت در شبانه روز خوابیده باشند.
3-رانندگی بین ساعت 2 الی 5 بامداد.

*اقدامات حین و بعد از وقوع تصادف یا حادثه رانندگی:
اولین اقدام در برخورد با خودرو تصادفی، خاموش کردن موتور خودرو، سنگ چین چرخ ها، گذاشتن اتومبیل در دنده مخالف شیب، کشیدن ترمز دستی و برداشتن سرباتری خودرو است. در صورت وجود هرگونه خطر پس از متوقف نمودن خودرو موارد زیر را رعایت کنید:

*بلافاصله علائم هشدار دهنده برای رانندگان عبوری برقرار کنید،از 100 متر قبل از تصادف جاده را سنگ چین کرده و با نصب علائم هشدار دهنده، رانندگان عبوری را از وضعیت موجود مطلع نمایید.

*چنانچه درسطح جاده بنزین، روغن یا گازوئیل ریخته شده است با ریختن خاک یا شن بر سطح آن، محل تصادف را ایمن کنید.

*کپسول اطفا حریق خودرو را آماده کرده تا در صورت هرگونه آتش سوزی برای خاموش کردن آن اقدام کنید.

چنانچه حریق خودرو در قسمت موتور باشد هیچگاه درب کاپوت جلو را کاملا باز نکنید و به دو طریق نسبت به اطفا حریق اقدام کنید:
1-کپسول اطفا حریق را از زیر موتور بپاشید؛
2-فقط به اندازه ورود شیلنگ کپسول، کاپوت را باز کنید.
3-برای کمک از نیروهای امداد و نجات با شماره تلفن های 110 و 115 تماس بگیرید.
4-اقدامات و کمک های اولیه را تا قبل از رسیدن نیروهای امدادی و اورژانس برای مصدومین انجام دهید.
5-هیچگاه مصدوم را قبل از ثبت وضعیت،بی حرکت کردن گردن و اندام های آسیب دیده و کنترل خونریزی از خودرو خارج نکنید، مگر بنا بر ضرورت مانند:احتمال انفجار یا خطرات محیطی.

امیدواریم جوانان عزیز با رعایت مقررات و پرهیز از شتابزدگی و ... مانع از بروز هرگونه حادثه ناگوار برای خود و دیگران باشند به امید روزی که حوادث ترافیکی در ایران به حداقل کاهش یابد.

 

واحد سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس مرکز بهداشت استان خوزستان

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
پربیننده ترین مطالب
  استقبال از سردار سرتیپ خادم سیدالشهدا در فرودگاه اهواز
  دکتر شاطر زاده: حوزه علوم حرکتی و سلامت که وارد مقوله ای جدید به نام پزشکی باز ساختی شده است
  آئین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال 1395
  انتصابات جدید در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
  دکتر بوستانی: دانشگاه برخوردار در استان خوزستان کمک میکند، رفاه، امنیت و توسعه در استان رخ دهد.
  بازدید استاندار خوزستان از پروژه عمرانی در حال ساخت بیمارستان جدید ابوذر اهواز
  برگزاری دومین کنگره ملی علوم حرکت بالینی در دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  سلمانزاده: سلامت مقوله ای فرابخشی است و همه اجزا و سازمان های جامعه باید دست به دست هم دهند تا ما جامعه ای سالم داشته باشیم.
  بازدید معاون درمان دانشگاه و مدیر مرکز فوریت های پزشکی از مصدومین جاده دشت آزادگان
  برگزاری نشست آموزشی راه اندازی پروژه نوبت دهی الکترونیک در درمانگاههای تخصصی و فوق تخصصی تابعه دانشگاه جندی شاپور اهواز
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
تمامی حقوق این سایت متعلق به روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز میباشد
استفاده از مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز می باشد
پشتیبانی توسط: خبرافزار
  خبر فوری: وزیر بهداشت: انسجام و وحدت ملی، بهترین پاسخ به اظهارات نابخردانه ترامپ است