صفحه اول    درباره وب دا    معرفی رئیس، معاونین و مدیران دانشگاه    تماس با ما  
شنبه، 27 آبان 1396 - 21:49   
  سرخط اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 11966صفحه نخست » اخبارچهارشنبه، 4 مرداد 1396 - 12:54
نگاهی به کیفیت ارائه خدمات در بیمارستان های کشور
دکتر ابراهیم حیدری

اگر خدمات ارائه شده در بیمارستان را محصول نهایی تربیت کادر درمانی در دانشگاهی های علوم پزشکی کشور بدانیم شاید سخنی به گزاف نگفته باشیم.نگاهی به کیفیت ارائه خدمات در بیمارستان های کشور

سوال این است که آیا این محصول از کیفیت مناسب و شکل و نمای قابل قبولی برخوردار است و بیماران به عنوان خریدار این محصول رضایت کافی از آن دارند ؟

پاسخ این سوال نیازمند مطالعات وسیع از تمام بیمارستان های کشور و ارزیابی میزان رضایتمندی بیماران و مراجعین به آن می باشد؛ ولی بر اساس چند مطالعه انجام شده، به طور میانگین 50 درصد رضایتمندی از کارکرد بیمارستان ها وجود دارد. با عنایت به صرف هزینه ها اعم از صرف زمان غیر قابل محاسبه برای آموزش کادر درمانی و هزینه های مالی بسیار بالا طبعا این مقدار رضایتمندی نمی تواند اقناع کننده باشد و باید در پی آن باشیم که راهکارهایی را در جهت بهبود ارائه خدمات و افزایش رضایتمندی بیماران و خانواده آنها می باشد پیدا کنیم. 

اهم مشکلات بیماران طبق بررسی های انجام شده عبارتند از: عدم برخورد مناسب کادر درمانی، عدم رسیدگی به موقع و سریع به بیماران، کیفیت نامناسب هتلینگ و فضای فیزیکی غیر قابل قبول در بعضی از بیمارستان، عدم آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به بیماران و همراهان آنها در خصوص چگونگی و روند درمان، ثبت سنتی اطلاعات شخصی و پزشکی بیماران در پرونده و ناکارآمدی سیستم ثبت اطلاعات بیمارستانی (HIS) و مدارک پزشکی در اغلب بیمارستان ها که زمینه ساز فقدان داده ها و اطلاعات پزشکی کافی و دقیق بمنظور استفاده در پژوهش ها شده است.

شاید به جد بتوان گفت اولین و مهمترین اقدام در این راستا، اصلاح مدیریت بیمارستان ها از حالت عرفی و سنتی به یک مدیریت علمی و به روز می باشد. اگر بپذیریم که مدیریت بیمارستانی یک علم و یک تخصص است، بنابراین در سپردن مدیریت بیمارستان به افراد کاردان و شایسته می بایست دقیق عمل کرد و کسانی را در این جایگاه گمارد که علاوه بر آشنایی با کار بالینی، از مبانی و اصول مدیریت نیروی انسانی، امور مالی و اقتصاد نیز آگاه باشند. بنا بر این بکارگیری یک پزشک بلافاصله بعد از فارغ التحصیل شدن مستقیما بعنوان رییس یا مدیر بیمارستان، طبعا کارآیی لازم را نخواهد داشت.

در همین راستا آموزش مدیران فعلی و کادر سازی و پرورش مدیران آینده می تواند مفید فایده باشد و شاید حتی ضرورت نداشته باشد که مدیر الزاما پزشک باشد. بنابراین بهتر است طی دورهای مدیریت در کوتاه مدت برای کسانی که قصد پذیرفتن این مهم را دارند الزامی شود تا در آینده مدیریت علمی بیمارستان تحقق یابد.

اداره کردن هیئت امنایی بیمارستان متشکل از صنف های مختلف درگیر بیمارستان نیز می تواند تا حدودی راه گشا باشد. همچنین انتخاب رئیس و مدیر بیمارستان و تنفیذ آن توسط ریاست دانشگاه ضمن استفاده از خرد جمعی می تواند در کار مدیریت تمرکز ایجاد کند؛ تجربه ای که در بسیاری از کشورهای غربی جواب داده است.

راهکار دیگر که می تواند به اصلاح امور بیانجامد شنیدن صدای خریداران و مشتریان خدمات درمانی از طریق بررسی فرم های سنجش میزان رضایتمندی، بررسی شکایات ثبت شده و سایر روش هاست که می تواندبه شکل علمی و عملی در اصلاح و ارتقاء سطح کیفی و کمی خدمات بیمارستان ها تاثیرگذار باشد و از سوی دیگر به ارزیابی و بررسی دقیق تر کارکرد کارکنان حوزه درمان نیز کمک می کند. 

ایجاد بیمارستان هوشمند نیز موجب می شود تمام کارکردهای بیمارستان شفاف و قابل ارزیابی باشد. بنابراین یکی دیگر از راهکارهای مهم برای اصلاح امور، تلاش جهت اجرای این سیستم محسوب می شود. البته این سیستم باید از پذیرش بیمار تا پرونده بالینی، دستورات پزشک، خدمات پاراکلینیک، مسائل مالی و حسابداری تا ترخیص بیمار را شامل شود.

آموزش کادر درمانی اعم از پزشک و پرستار با تاکید بر ضرورت تکریم و احترام به بیمار چه در طول دوره تحصیل و چه ضمن خدمت، به طوری که نحوه ارائه خدمات آنها باید از شاخص های مهم امتیازدهی در دوران خدمت باشد. علاوه بر این، تشویق و تنبیه آنها باید بر اساس میزان رضایتمندی بیمار و همراه وی صورت گیرد.

نظارت و دقت در افزایش ایمنی بیمار نیز از مسائل مهمی است که لازم است مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد. ایمنی بیمار را با آموزش کار تیمی قطعا می توان افزایش داد.

اهمیت زیبا سازی و مطلوب سازی فضای بیمارستان ها هم قابل انکار نیست و خوشبختانه حرکت در این مسیر در سطح استان شروع شده است. لیکن باید بطور جدی و با تاکید بر آرامش خاطر بیماران ادامه یابد.

دفع بهداشتی پسماند بیمارستانی در بعضی از بیمارستان ها همچنان مسئله ساز است و می بایست برای رفع آن در اسرع وقت راهکاری علمی پیدا کرد.

علاوه بر همه آنچه ذکر شد، عدم دسترسی آسان بیماران به مراکز درمانی نیز معضل بزرگی است که بویژه بعضی از نقاط استان به شدت با آن دست به گریبان هستند و بر این اساس ساماندهی وضعیت موجود، پیش از هر چیز، همکاری بین بخشی را می طلبد تا علاوه بر رنج بیماری، مشقت و مخاطرات سفر اجباری نیز به بیماران تحمیل نشود و در گام دوم ساخت بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی جدید بر اساس اصول سطح بندی خدمات بهداشتی و درمانی با نگاه ویژه به نقاط مورد اشاره مدنظر قرار گیرد. ان شاءالله.

 

دکتر ابراهیم حیدری

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

و مسئول دبیرخانه تحقیق و توسعه سیاست های دانشگاهی

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
پربیننده ترین مطالب
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
تمامی حقوق این سایت متعلق به روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز میباشد
استفاده از مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز می باشد
پشتیبانی توسط: خبرافزار
  خبر فوری: وزیر بهداشت: انسجام و وحدت ملی، بهترین پاسخ به اظهارات نابخردانه ترامپ است