صفحه اول    درباره وب دا    معرفی رئیس، معاونین و مدیران دانشگاه    تماس با ما  
چهارشنبه، 21 آذر 1397 - 16:21   
  سرخط اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 13051صفحه نخست » اخبار معاونت هادوشنبه، 27 آذر 1396 - 15:16
در طولانی ترین شب سال مراقب سلامت خود باشیم
در گذشته، افراد شب یلدای خود را با مصرف مناسب انواع میوه بخصوص هندوانه و انار سپری می کردند و تا حد امکان مصرف انواع آجیل و شیرینی ها را به حداقل می رساندند. اما امروزه افراد، کمتر از میوه و بیشتر از انواع تنقلات، آجیل ها و شیرینی ها استفاده می کنند و با این کار سلامت جسمانی خود را به مخاطره می اندازند. به همین دلیل جهت حفظ سلامت افراد درشب یلدا نکات زیر باید رعایت شود:
*تنقلات حاوی انرژی و چربی بالایی است، چربی موجود در این مواد، هر چند مضر نیست؛ اما از لحاظ خاصیت چاق کنندگی همچون انواع روغن ها عمل می کند. از این رو افراد باید در مصرف اینگونه مواد، دقت کنند و میزان استفاده از آنها را کاهش دهند.
*در شب یلدا، باید سعی شود جهت پیشگیری از افزایش کالری در بدن، به جای استفاده از تنقلات و شیرینی ها از میوه ها استفاده شود.
*استفاده از آجیل ها و مغزها به علت روغن موجود در آنها، عمل هضم را سنگین تر و سخت تر می کنند، لذا توصیه می شود به جای استفاده از این مواد از میوه برای گذران اوقات شب یلدا استفاده شود.
*آجیل های خام جایگزین آجیل های رنگی، شور و ترش شود تا علاوه برسلامت دستگاه گوارش، خطر دریافت زیاد نمک و افزودنی ها کاهش یابد.
*جهت پیشگیری از ایجاد عوارض گوارشی، از پرخوری بی رویه در شب یلدا خودداری شود.
*خشکبار موجود در شب یلدا مانند برگه زردآلو، انجیر خشک و ... دارای ریزمغذی هایی مانند: آهن، روی، مس، منیزیم، فسفر و مقدار زیادی فیبر می باشند که برای پیشگیری از بیماری های قلبی- عروقی، دیابت و سایر بیماری های غیرواگیر و یبوست مناسب است اما باید دقت شود که تعادل در مصرف خشکبار رعایت شود.
*مصرف غلات و حبوبات برشته شده مانند: گندم، عدس، لوبیای سویای بوداده و ... به جای آجیل ها توصیه می شود. 
*افرادی که از بالا بودن تری گلیسیرید خون رنج می برند، بهتر است از مصرف دانه های چرب مانند: پسته، بادام، گردو و... خودداری کنند.
*خوردن آجیل های شور برای مبتلایان به بیماری فشار خون  ممنوع می باشد و در افراد سالم نیز باید محدود شود. 
*هندوانه سرشار از ویتامین ها و مواد آنتی اکسیدان می باشد که در پیشگیری از حمله های قلبی، سکته های مغزی و برخی از سرطان ها نقش به سزایی دارد.
*بهتر است بیماران دیابتی در مصرف هندوانه شب یلدا دقت نمایند و در مصرف آن به علت قند بالا، زیاده روی نکنند و به جای آن از میوه های با شیرینی کمتر مانند: سیب و پرتقال استفاده کنند. همچنین از خشکباری مانند: برگه زردآلو و آلو خشک به جای توت خشک و کشمش استفاده کنند.
*انار سرشار از ویتامین ها و مواد آنتی اکسیدان است و در پیشگیری از تصلب شریان ها، سکته‌ها، جلوگیری از پیری زودرس، آلزایمر، کاهش فشارخون  و پیشگیری از سرطان ها بویژه سرطان پروستات مفید می باشد. 
*در شام شب یلدا باید مصرف نان، برنج و چربی کاهش یابد.
*برای عملکرد بهتر دستگاه گوارش فاصله بین زمان خوردن تا خوابیدن  باید حداقل دو تا سه ساعت باشد.
*برای پیشگیری از آلودگی های میکروبی رعایت نکات بهداشتی و استفاده از محصولات بسته بندی شده و تازه توصیه می شود.
*آجیل و مغزها دارای اسیدهای چرب ضروری (مفید)، برخی ویتامین های گروه B ،ویتامین E و مواد معدنی مانند: آهن، پتاسیم، فسفر، روی  و منیزیم می باشند که مصرف این اقلام به دلیل آهن مناسب به افراد مبتلا به کم خونی توصیه می شود. همچنین مغزها منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها (مواد ضدسرطانی) می باشند که در پیشگیری از سرطان ها نقش موثری دارند. اما نکته مهم این است که این مواد دارای کالری بالایی هستند و افراد باید در مصرف آنها بسیار دقت کنند.
نکته مهم:
 با توجه به اینکه 60% بزرگسالان استان ما مبتلا به اضافه وزن و چاقی می باشند، رعایت تعادل در مصرف میوه و تنقلات شب یلدا ضروری می باشد.
 
مهنوش صاحبدل- مسئول واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز.
   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
پربیننده ترین مطالب
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
تمامی حقوق این سایت متعلق به روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز میباشد
استفاده از مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز می باشد
پشتیبانی توسط: خبرافزار
  خبر فوری: مراسم تجلیل از بهورزان نمونه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به روایت تصویر