صفحه اول    درباره وب دا    معرفی رئیس، معاونین و مدیران دانشگاه    تماس با ما  
یکشنبه، 3 تیر 1397 - 20:53   
  سرخط اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 13177صفحه نخست » اخبار معاونت هایکشنبه، 17 دی 1396 - 10:27
راه های پیشگیری و تشخیص چاقی

راه های پیشگیری و تشخیص چاقیچاقی چیست؟

زمانی که کالری دریافتی بیشتر از کالری مصرفی باشد، به چربی تبدیل شده و در بدن ذخیره می شود. به انباشته شدن غیر عادی چربی در بدن چاقی می گویند.

 

 

معیار تشخیص چاقی چیست؟

با محاسبه نمایه توده بدنی و مقایسه آن با مقادیر استاندارد می توان به اضافه وزن و چاقی پی برد. برای این کار وزن و قد اندازه گیری شده و سپس با استفاده از فرمول: وزن(برحسب کیلوگرم) تقسیم بر مجذور قد(برحسب متر) نمایه توده بدنی محاسبه می شود. ]قد*قد(متر) / وزن (کیلوگرم) = BMI (نمایه توده بدنی)[.

نکته: یکی از انواع چاقیِ خطر آفرین،چاقی شکمی می باشد که عبارتست از دور کمر مساوی یا بیشتر از 90 سانتی متر (در هر دو جنس).

 

 

چه عواملی سبب ایجاد چاقی می شوند؟

*پرخوری و زیاده روی در مصرف غذا مهم ترین علت ایجاد چاقی محسوب می شود.

*عادات غذایی نامناسب مانند: مصرف بی رویه ی غذاهای چرب و سرخ شده، مصرف غذا های آماده (فست فودها)، نوشابه های گازدار، شربت ها و آبمیوه های صنعتی، مواد قندی، شیرینی، شکلات و انواع سس های چرب از قبیل: مایونز.

*زندگی کم تحرک؛ ماشینی شدن زندگی و استفاده از اتومبیل، آسانسور، پله برقی، ماشین های لباسشوئی، ظرفشویی و... منجر به کاهش تحرک بدنی و ایجاد چاقی می­شود.

 

عوارض چاقی چیست؟

عوارض چاقی عبارتنداز: بیماری های قلبی - عروقی، بیماری قند، انواع سرطان، افزایش چربی خون، کبد چرب، رسوب چربی در دیواره سرخرگ ها، گرفتگی رگ ها و سکته، آرتروز، کمردرد، مشکلات باروری در زنان و کاهش عمرانسان.

 

توصیه ها وراهنمایی های مفید برای پیشگیری از اضافه وزن وچاقی:

1.  سعی کنید وعده های اصلی غذا (صبحانه، ناهار و شام) را حذف نکنید، زیرا ناچار به ریزه خواری خواهید شد.

2.  فیبر، ماده مهمی برای کنترل وزن در مقایسه با سایر مواد مغذی می باشد. غذاهای پرفیبر به علت دارابودن کالری پائین کمتر منجر به چاقی می شوند. برای میان وعده ها از میوه ها و سبزی های تازه استفاده کنید.

3.  از مصرف انواع فست فودها، نوشابه های گازدار، آب میوه های صنعتی، غذاهای چرب سرخ شده، شور، شیرین و تنقلات کم ارزش اجتناب کنید.

4.  از مصرف روغن جامد و نیمه جامد خودداری کنید و مصرف دیگر روغن ها را کاهش دهید.

5.  غذا را برای مدت طولانی بجوید و آن را آهسته و با آرامش بخورید.

6.  غذا خوردن را همزمان با سایر فعالیت ها مانند: تماشای تلویزیون یا کتاب خواندن انجام ندهید. روزانه بیش از 2ساعت از کامپیوتر و یا تلویزیون استفاده نکنید.

 

 

مهنوش صاحبدل - مسئول واحدبهبودتغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
پربیننده ترین مطالب
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
تمامی حقوق این سایت متعلق به روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز میباشد
استفاده از مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز می باشد
پشتیبانی توسط: خبرافزار
  خبر فوری: برگزاری اولین مجمع سلامت شهرستان بندرماهشهر