صفحه اول    درباره وب دا    معرفی رئیس، معاونین و مدیران دانشگاه    تماس با ما  
شنبه، 31 شهریور 1397 - 04:08   
  سرخط اخبار:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 13486صفحه نخست » اخبار فرهنگ سلامتشنبه، 12 اسفند 1396 - 16:09
تغذیه و افسردگی

تغذیه و افسردگی

مقدمه:
عوامل تغذیه‌ای نقش مهمی در بروز افسردگی دارند. از طرف دیگر،‌ کسانی که دچار افسردگی هستند اغلب تغذیه نامناسبی داشته و بنابراین از این جهت در معرض خطر هستند. هنگامی که فردی دچار افسردگی باشد، سطح انرژی در او کمتر از حد معمول است و اشتیاق و اشتها برای بسیاری از چیزها از جمله غذا در او از بین می‌رود، در نتیجه تغذیه فرد دچار اختلال می‌شود.

برخی از علل مهم اثرگذار بر افسردگی عبارتند از:

* کمبود برخی مواد مغذی: کمبود برخی مواد مغذی مانند: اسیدهای چرب امگا3، اسید فولیک، ویتامین B12، روی، آهن، ویتامین B6، ویتامین E، ویتامین C، منیزیم و سلنیوم در رژیم غذایی فرد، می‌تواند سبب ایجاد افسردگی شود یا حالت افسردگی فرد را تشدید کند. این مواد مغذی در ماهی های چرب، سویا، سبزیجات برگ سبز، قارچ، حبوبات، شیر و لبنیات، گوشت های کم چرب و مغزها مانند: گردو وجود دارد که مصرف آن ها توصیه می شود.

البته باید در نظر داشت که مصرف بیشتر سبزی ها، میوه ها، مغزها، حبوبات و غلات کامل(سبوس‌دار)، روغن زیتون، دانه‌های خوراکی، ماهی و لبنیات کم چرب در مقایسه با مصرف گوشت قرمز پرچرب، لبنیات پرچرب،‌ کره و روغن‌های حیوانی،‌ الگوی غذایی مناسب‌تری برای پیشگیری و درمان افسردگی هستند.

* کاهش یا افزایش وزن: کاهش یا افزایش وزن به صورت ناخواسته و جذب ناکافی ویتامین‌ها و مواد معدنی، غالبا با افسردگی ارتباط دارد. افرادی که بیشتر در معرض این خطر هستند، افراد مسنی هستند که تنها زندگی می‌کنند.

* چاقی:  چاقی نیز از دیگر عوامل بروز افسردگی است. به طوری که افراد چاق به علل مختلف، بیشتر به افسردگی مبتلا می‌شوند و باید آن ها را به داشتن فعالیت بدنی و کاهش مصرف مواد پرکالری تشویق کرد. از سوی دیگر افسردگی نیز می‌تواند فرد را مستعد چاقی کند. بنابراین در افراد افسرده، نیز باید از چاقی پیشگیری کرد.

نکته مهم:

در مجموع پیروی از یک رژیم غذایی سالم،‌ متنوع و متعادل، دریافت مواد مغذی به اندازه کافی و داشتن وزن مناسب در پیشگیری و درمان افسردگی موثر است. پیروی از هرم غذایی و مصرف مواد غذایی گروه های اصلی غذایی (نان و غلات، میوه ها، سبزی ها، شیر و لبنیات، گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها) راهنمای مناسبی برای انتخاب غذاهای سالم و متنوع است.


منبع: تغذیه و افسردگی؛ دکتر شیما جزایری، دکتر پریسا ترابی و زهرا اکبری؛ دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
 

مهنوش صاحبدل- کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
پربیننده ترین مطالب
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
تمامی حقوق این سایت متعلق به روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز میباشد
استفاده از مطالب سایت فقط با ذکر منبع مجاز می باشد
پشتیبانی توسط: خبرافزار
  خبر فوری: نماینده مردم ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی از بیمارستان شهداء شهرستان هندیجان